neděle 12. dubna 2015

Jízda Dragounů - 31.3.2015


Žádné obavy, v tomto fejetonku nejde v žádném případě o to rozklíčovat proč, jak, kde, kdo z koho, politické rozhodování, souhlas či nesouhlas. To by totiž bylo na debatu ve stylu: „Co bylo dříve – kuře nebo vejce?“. Naopak, jelikož tato záležitost na mě zanechala na dlouhou dobu vřelý pocit v srdci, a to i přes vichr, čtyřikrát promočení, blátivé cesty, davy lidu, zacpanou dopravu, přeplněné MHD, úsměv mi nejde a ani si jej nechci odlepovat z obličeje, a to už je co říci. V hlavě mám tolik myšlenkových pochodů, že to berme jako formu terapie a proto kdo chce a komu by to přiblížilo alespoň zlomek nepřenositelného – prosím, následujte mě J



V poslední době asi nebyl člověk v České republice, komu by při medializaci uniklo, že v době od 29.3. do 1.4. 2015 se naším územím pozemními komunikacemi projela tzv. jízda dragounů, konkrétně 3rd Squadron „Wolfpacks“, 2nd Cavalry Regiment a část 2nd Cavalry Regiment, prostřednictvím kterých  Spojené státy demonstrovaly nápomoc členským státům NATO. Při takovéto jízdě najelo cca 500 členů armády a 118 vozidel od pobaltských států přes Českou republiku zpět na jejich základnu v Německu přibližně 1770 km.

31.3.2015 byl otevřen prostor ruzyňských kasáren s částí vozového parku, kde se veřejnost mohla osobně setkat s těmito americkými vojáky, osahat si Stryker, vyzkoušet si prostor v či si vyskočit na obrněný transportér, a to vše od 10:00 do 18:00. Dle prvních odhadů návštěvnost mohla dosáhnout až 20 000 občanů. Můj původní záměr strávit zde přibližně hodinku byl skrz naskrz, jak se říká, mimo mísu. Nakonec jsme někteří odjížděli po pěti hodinách, a to ještě jen z důvodu dalšího osobního programu. Díky tomu jsme měli možnost zažit areál v normálním počtu zájemců o tento nevšední zážitek, stejně jako velice exponovanou odpolední hodinu.

Američtí vojáci tam byli k dispozici bouřka nebouřka, vichr nevichr, jejich krásné bělostné úsměvy dokázali rozdávat kolem sebe. Trpělivě odpovídali na všetečné dotazy. V jejich očích bylo vidět, že cesta a jejich program je velice vyčerpávající, z jejich strany neskrývali překvapení a srdečnou radost z vřelého přijetí. Některé momenty jsem nestihla zdokumentovat, protože jsem se jen neschopna pohybu dívala. To když člen vojenské policie daroval malému klučíkovi snímatelnou náramenní výšivku, nebo když se kluci culili jako „malí Jardové“, když přebírali od jedné maminky upečené buchty. To jsou momenty, kdy opětovně po malém krůčku začínám věřit v lidské dobro, ochotu a solidaritu. Jen mě mrzí, že to bývá k vidění pouze v podobných výjimečných případech. Český národ to určitě má v sobě! Proč to tedy většinou zašlapáváme, místo abychom tyto naše kladné vlastnosti nechali přirozeně vyplynout při běžných lidských interakcích?

Musím přiznat, že překvapením bylo, jak vysocí vojáci jsou. Když jsme ale měli možnost vidět prostory v autech, bylo nám jasné, proč tomu tak ve velké většině je. Dále pak každý jediný měl nádherné zuby. Velká většina byla velmi mladého věku. Osobně jsem viděla 3 vojandy J Obecně vzato měli výdrž a trpělivost, ochotu sdělovat své pocity, místo odkud pochází (ať už to byl Michigan, Kalifornie nebo Tennessee, což byli, pro mě překvapivě velmi rychle, schopni definovat). Na otázku odkud pochází, totiž nemusí být pro Američana tak jednoduchá odpověď, zatímco u nás jsme zvyklí převážně na možnost tří míst (narození, studium, práce), a to v různých kombinacích. Mrazilo mě v zádech, když popisovali, kolik jim zbývá při jejich umístění, někdy to bylo 1 rok, někdy 2, ale byl tam i muž, který měl před sebou 10 let. Několik vojáků se stihlo i v tak vymezeném čase vydat poznat základní krásy Prahy (Karlův most, Pražský hrad). T.R., velice milý řidič Strykeru, se kterým jsme měli klid hovořit delší dobu, litoval, že nemá zrovna u sebe fotky domoviny, jinak že by nám je ukázal. Odhaduji, že je má s sebou v srdci, a fyzicky na základně v Německu. Byla jsem svědkem výměny „civilních“ emailových kontaktů. Přirozený lidský networking v celé své kráse. A jestli se pánové a dámy cítily jako rokové hvězdy, jsem velice ráda, že jsem tomu trošku přispěla. Proč rokové hvězdy? Svorně totiž oznamovali, že na koncerty, které jsou pro ně zorganizované, již půjdou v civilu. Odpoledne totiž začal před vstupní bránou přirozeně zorganizovaný Koncert pro Konvoj, který ještě umocňoval pohodovou atmosféru tak, že i já jsem po blátivé cestě již ven z kasáren nahlas zpívala s Davidem Kollerem „OHEŇ, OHEŇ…“, a že se budu muset celá vyprat mě vůbec, ale vůbec netrápilo. Část jich poté večer zamířilo na další koncert v La Fabrice. Doufám, že si to pořádně užili. Ostatně takovou nálož piv, kterou byli obdarováni, si myslím budou užívat ještě hodně, hodně dlouho J


Může se nám to nelíbit, můžeme s tím nesouhlasit, ale to je tak jediné, co s tím můžeme dělat. Já jen vím, že musíme mít na paměti, že se jedná o lidské bytosti z masa a kostí, s jejich konkrétními zkušenostmi, zážitky, starostmi; vojáky, kteří jsou ochotni nasadit své životy, kteří jsou daleko od své rodiny, kterou nevidí mnohdy celou věčnost. Já jsem byla nejdéle bez fyzického kontaktu s rodinou jeden rok a můžu říci, člověk již poté není nikdy stejný. Já se naopak modlím a přeji si, aby naše setkávání v budoucnu probíhala v takové atmosféře, jakou jsem zažila 31.3.2015 v prostorech vojenských kasáren v Ruzyni a mohli jsme se i nadále při setkávání fotit, smát se, vyměňovat si dary, volně se pohybovat a vůbec si předávat mírovou a pozitivní energií. V neposlední řadě přeji všem takovýmto vojákům, aby prožili svůj život co možná nejuspokojivěji, dlouze, zdravě, vesele, s převažujícími úsměvnými zážitky a s co možná nejvíce bezpečným a bezproblémovým návratem do klasického civilního života. Věřte nebo ne, poslední dobou se mi potvrzuje, že co si člověk přeje, to se splní!



 
 
 
 
 
 
 
 


Žádné komentáře:

Okomentovat