pondělí 26. února 2024

Únorové recenze

Černočerné srdce

Robert Galbraith

*****

1152 stran

Děkuji Albatros Media za poskytnutí recenzního výtisku. Wow, wow, wow….. Podíváme se na šestý případ soukromých detektivů Cormorana Strika a Robin Ellcattové. Mnozí vědí, že J.K. Rowlingová píše pod pseudonymem a jednou ze série jsou právě detektivní případy Cormorana Strika. Jsem z generace, která ujížděla na J.R.R. Tolkienovi a příběhy Harryho Pottera jsem zažila jen z filmového plátna. Byla jsem tedy velmi zvědavá na styl Rowlingové v písemné formě.

První dojmy z knihy byly ohromující. Už jen pro objem přes 1000 stran, z čehož je člověk na jednu stranu nadšen a zároveň má obavy, jestli se vůbec bude příběh číst snadno a rychle. Člověk může tuto knihu opravdu použít jako zbraň a všichni víme, že sečtělá žena může být velmi nebezpečná. Mohlo by to jít dvěma směry. Kniha může obsahovat spoustu výplně anebo naopak je využitý její potenciál. Už tady vás mohu ujistit, že zde nemusíte mít obavy. Rowlingová je velmi zkušená a je to z díla cítit. Celou dobu čtení jsem měla na mysli, že bych strašně ráda viděla její „story board“. Budu mít určitě tendenci přečíst si i další díly, abych viděla, zda se dá použít stejný či podobný mustr s odchylkami. V tomto případě rozhodně funguje. Kniha zaujme od začátku. Velmi snadno čtenář zapluje do příběhu, kde se mimochodem setkáme s velkým počtem postav. Průběžně se čtenáři odkrývají možní pachatelé, spolu s detektivy se dozvídá, kteří pravděpodobné pachatelé mohou být vyloučeni, aby se pátrání ke konci zamotalo. Čím víc příběh spěje ke svému konci, tím více se stránky hltají doslova samy. Pro pěkné zjemnění autorka použila u každé kapitoly krátké a výstižné pasáže monologového typu z různých děl, a tyto odkazovaly k tématu řešenému v dané kapitole. Jejich citlivý výběr velmi oceňuji.

V tomto příběhu autorka poukazuje na nebezpečí online her a kybernetického zločinu. V pasážích, kdy jsme svědky konverzace uvnitř her, si člověk uvědomuje, jak schizofrenicky může náš styl života působit. Například, kdy má člověk otevřeno více oken konverzace a naskytnou se problémy s tím související, jaké se staly snad každému z nás i v reálném životě. Je na člověku, jakým stylem vlákna čte, já osobně jsem vždy zvažovala, zda číst horizontálně, či vertikálně, nakonec člověk zvolí instinktivně svůj vlastní postup s ohledem na obsah (pochopíte při četbě).

Neodpustím si malé rýpnutí do korektury. V tom množství je celkem nasnadě, že se nějaké překlepy nevychytají, ovšem zde je to v abnormálním množství. A ne, nemyslím pasáže chatů, kde je to úmyslně zaneseno tak, jako v živém provozu, včetně očekávaných překlepů.

Twisted lies: Lži na ostří nože

Ana Huang

****

616 stran

Děkuji Albatros Media za poskytnutí této #baronetky. Jedná se o další díl ze série Twisted Love, Twisted Game a Twisted Hate, jejíž postavy budou doplňovat hlavní příběh Christiana Harpera, majitele bezpečnostní agentury a influencerky Stelly Alonsové, kteří „uzavřou obchod“, který má být oboustranně výhodný. Pohybujeme se v oblasti influencerů, módy, luxusu, nebezpečí a kybernetické ochrany a tvrdého obchodního boje. Je to mé první seznámení s autorkou.

Obdržela jsem to, co jsem od knihy očekávala. Obsažnou knihu jsem přečetla za chvíli. Čte se velmi dobře, styl autorky je příjemný. Neměla jsem pocit, že by i při 616 stránkách něco přebývalo a kniha udrží pozornost čtenáře po celou dobu. Příběh sledujeme střídavě pohledy obou hlavních představitelů, před očima se nám odvíjí jejich postupné sbližování i konfliktní situace, které zamávají světy obou postav. Příběh logicky graduje a míra nebezpečí přibývá a důvody včetně historického pozadí hlavně u Christianovy postavy se divák dozvídá po částech zároveň s postavou Stelly. Zápletka byla hodnověrná a rozuzlení takové, jaké si u baronetek přejeme.

Jediný důvod, proč nedám plný počet je (abych nespoilerovala) temnější než temná stránka. Chápu, že svět není jen černo-bílý, ovšem nemyslím si, že by se určité chování a výstupy měly romanticizovat, aniž by zůstaly bez potrestání. Můžeme si sebevíc uvědomovat, že je to „jen literatura“, ovšem v dnešním světě, kdy lidé nemají problém jednat bez přemýšlení doslova podle návodu z Chat GPT, toto představuje tenkou a nebezpečnou hranici.

Sestry pod vycházejícím sluncem

Heather Morris

*****

336 stran

Děkuji Albatros Media za poskytnutí reading copy. Autorka Tatéra z Osvětimi se ve své novince věnuje osudu centrální skupiny žen, které prošly japonskými zajateckými tábory ve válečném konfliktu mezi lety 1942 až do osvobození v roce 1945. Jak sama autorka tvrdí, nezpracovala tyto příběhy proto, aby se na zúčastněné nezapomnělo, ale aby se o nich svět dozvěděl.

Z mnoha a mnoha příběhů pro účely knižního zpracování se zaměřila převážně na příběh Nory Chambersové a zdravotní sestry Nesty Jamesové a jejich souputnic. Měla tu čest hovořit s rodinnými příslušníky. Spolu s dějem odehrávajícím se před očima sledujeme srdceryvné rozdělování rodin, nalodění na loď, ztroskotání, zajetí, pospolitosti, péči, rozdělování povinností, zaměstnávání, fungování v táborech, několikeré stěhování, boj o lidskou důstojnost, boje o život, odhodlání, morální sílu, lidskost, kreativitu, houževnatost, povznesení, které uskupení přináší samotná hudba, potíže se systémem, urputnost při jednání s vedoucím zajateckého tábora.

Následně autorka umně zprostředkovává nepopsatelné pocity, které provází osvobození a návrat, který mohl bohužel zažít již jen zlomek zúčastněných. Nehledě na to, že takové lidské selhání by se již nemělo opakovat a nikdo by si neměl projít tím, čím tito hrdinové a jim podobní. Nutno podotknout, že bohužel neustále po celém světě lidský faktor selhává a obávám se, že jelikož se z minulosti nedokáže lidstvo ponaučit, bude se historie opakovat.

Hezky je popsána historie centrálních hrdinek a při čtení seznamu všech dam, které ve skupině byly, nemůže člověk než jen s úctou a obdivem si ta jména říkat nahlas. Ať je jim země lehká.

Dokonalé městečko

Kateřina Karolová

****

248 stran

Za možnost přečíst si román v předstihu děkuji Albatros Media, které poskytlo reading copy. Od autorky jsem již četla její druhý román, a jelikož byl čtivý, dlouho jsem se nerozmýšlela a její čtvrtou knihu jsem otevírala s natěšeným očekáváním.

Autorka si drží styl, který je stejně čtivý. Kapitoly jsou kratší, příběh odsýpá a čtenář se nedočkavě pročítá k rozuzlení. Nutno podotknout, že zasazení příběhu opět do českých reálií je mi velmi sympatické. Zakomponovat do příběhu náznaky systému Stepfordských paniček, přičemž si udržuje svou jedinečnost, považuji za pozitivní stránky románu. Osobně bych jej nenazvala hororovým. Příběh velmi dobře spustí jeden zoufalý čin, který nastartuje koloběh, ze kterého nejde vystoupit. Každá charakterová linka je pěkně popsána, příběh se postupně velmi dobře proplétá a čím dál více rozkrývá život v jednom takovém „dokonalém městečku“, ve kterém jsou cestičky dobrých skutků dlážděny špatnými úmysly. Jak jsem četla, asi nebudu jediná, která má výhrady trošku ke konci. Ten by si býval klidně zasloužil větší hloubku. Takto zakončení působilo velmi zbrkle a jakoby ušité horkou jehlou. Čtenář zůstává po poslední stránce tzv. viset nad propastí (a bohužel ne ve smyslu „cliffhangeru“, jak známe u pokračování) a s mnoha otazníky.