středa 4. května 2022

 

FEBIO FEST 2022

Ve dnech 28.4. – 4.5. 2022 proběhl 29. ročník pražského mezinárodního filmového festivalu FEBIO

Letos jsem měla příležitost účastnit se poroty, jež vybírala vítězný film v sekci komedií.

Musím říci, že vyloženě na zasmání byly ze sedmi soutěžních filmu pouze dva (pro mě). Ostatní filmy byly sice kvalitní a zanechaly rozhodně hluboký dojem, ale každý z jiných důvodů.

Pro mě, jako spoluorganizátorku filmového festivalu a jako filmového tvůrce a herečku pro mě zkušenost byla velmi cenná. Vyměňovat si zkušenosti a názory bylo obohacující. Už se těším na jubilejní 30 ročník v roce 2023!

 

Nejhorší golfista na světě (2021)




Tento příběh podle skutečné události je film, který pohladí i přes melancholické momenty. Mark Rylance je známý, kvalitní herec, který dokáže utáhnout celý film, přesto ostatní postavy a charaktery nezapadly a byly rovnocennými partnery. Viděli jsme ho s porotci jako první a film nasadil laťku hodně vysoko.

Dobrý šéf (2021)


V tragikomedii exceluje Javier Bardem. Příběh majitele továrny, který očekává každoroční ocenění kvality, a je pro to schopen obětovat velmi hodně. Divák má od počátku pocit ticha před bouří a alespoň já jsem teda měla neustále smysly zbystřené, protože jsem věděla, že nějaká hrůza přijde, jen jsem jako divák nevěděla, z jaké strany. Javierova postava se snaží pomáhat všude kolem sebe, jak jen to jde. Ale postupně se jeho image boří jako domeček z karet. A konečný záběr nechává diváka rozvíjet svou inspiraci.

Nejlepší rodina (2020)


Hodně povedená konverzační komedie o životě dvou sociálně rozdílných vrstev. Obdivuji střih a kameru, protože tak vtipně prokombinované paralelní obrazovky a jejich napojení, chtělo hodně přípravy preciznosti a představivosti. Výkony všech charakteru byly krásně vybarveny, bavilo mě výběr hudby na propojení s pomalými záběry. Po skončení filmu má člověk pocit vřelosti v srdci.

Chůva (2022)


Snaha překlopení divadelní hry na filmové plátno u mě nenašla pochopení. Jde spíše o artové zpracování problematiky šovinismu, režisérka se snaží viditelně vyrovnat s traumaty. Našly se světlé momenty, ale bylo jich bohužel poskrovnu.

Policejní tajemství (2021)


Shodli jsme se, že spíše než komedie jde už o dobře udělaný B-čkový akční film a ano, humoru si tam divák užije dost. Já se vždy nechala překvapit, takže ze synopse v anglickém jazyce jsem měla zcela jiné představy, ale rozhodně mě film překvapoval a mile bavil. Skvělá hudba, kamera, skvělé herecké obsazení, vizuální stránka Islandu je skvostná. Film, který můžu vidět vícekrát.

Jak utéct hrobníkovi z lopaty (2021)


Nenechte se mýlit posterem. Smát se nebudete. Tato černá komedie je opravdu temný příběh ze života provozního hřbitova. Ukrajinský film je nádherný ztvárněním tématiky, skvělé herecké uvěřitelné výkony perfektně doplňuje hudba. Kamera nádherně snímá letecké záběry Kyjeva a v současné době člověk musí přemýšlet, že už ta krajina nebude nikdy stejná. Film, o kterém jsme se více méně shodli, že netušíme, proč je v komediální sekci. Opět ale přestože už jsme tak nějak vítěze každý měli předběžně vytipovaného, po zhlédnutí tohoto filmu nejeden porotce přehodnocoval žebříček. Film zanechá hodně hluboký dojem!

Je to jen úlet, miláčku (2021)


Poslední soutěžní projekce která, jak jsme viděli na předávání, zcela převrátila pořadí a nakonec právem snímek zvítězil.

Příběh ze života, muž středního věku řeší, co si počnout se životem. Režisér se s tématem vypořádává s elegancí, vtipem, lehkostí a nadhledem, jak jen to v dané situaci jde. Věřím, že zcela všichni diváci filmu se v nějakém momentu „shlédnou“. Velice uvěřitelné herecké výkony, pěkná dynamika příběhu jehož konec nebudu spoilerovat. Rozhodně bylo pěkné slyšet z videonahrávky, ve které režisér zaslal všem poděkování, se svěřil, že vlastně kruh filmu se obdržením ceny v Praze tak říkajíc uzavřel, jelikož vlastně v Praze i začal. Svého herce si totiž vyhlédl a osobně mu přijel nabídnout roli do Prahy, protože zde hlavní protagonista zrovna natáčel. Svět je malý : - ) 

Film vřele doporučuje porota!


Film roku (2021)

Film z filmového prostředí nastavuje filmové branži zrcadlo. Skvělé výkony všech tří hlavních protagonistů, close-up Penelope vždy stojí za to. Tvůrci si pěkně hrají s lokacemi, zvukem, velkými prostory, barvami, kamerou, která je až neobvykle klidná, ale naprosto se s obrovskými prostory doplňuje. V jeden jediný moment mě vadil oční kontakt herce do kamery, ale to je asi profesní deformace herečky. Herci krásně zahráli charaktery postav, ale přesto jsem celý film sledovala Penelope, Antonia a Oscara, jak krásně hrají. A vůbec mi to nevadilo. Párkrát jsem byla překvapena, což je pro diváka vždy plus. Pěkné, kvalitní řemeslo.

Srdečné pozdravy z Afriky (2021)



Závěrečný ceremoniál uzavírala projekce filmu Srdečné pozdravy z Afriky. Francouzský film, jak jsem pochopila je už třetí v řadě pro Jeana Dujardina, ve filmu, který je parodií na filmy o agentu Bondovi 007. Skvělý herec, to nepochybně, smáli jsme se, to nepochybně, ovšem scházel mi trochu inteligentnější humor. Film hodně naráží na problematiku politické situace Francie ve spojení s africkými zeměmi, ale na dvě hodiny už toho bylo opravdu moc. Každopádně by mě zajímalo, jaké nosné téma měly první díl z roku 2006 a pokračování z roku 2009.

Nicméně film vidět dvakrát člověk nepotřebuje.
















Žádné komentáře:

Okomentovat