čtvrtek 18. ledna 2024

 

BASTARD/ BASTARDEN / 

THE PROMISED LAND


Režie : Nikolaj Arcel

Scénář: Anders Thomas Jensen, Nikolaj Arcel

Kamera: Rasmus Videbæk 

Hudba: Dan Romer



 

Filmově zpracovaný příběh na základě románu, ovšem týkající se historicky reálné postavy kapitána Ludviga Kahlena v období roku 1755. Herecký koncert Madse Mikkelsena, který ovšem nezastiňoval další důležité postavy příběhu. Nikdo nebyl slabým článkem ansámblu. Nemůžeme si odpustit srovnání s Královskou aférou, která se taky částečně natáčela u nás. Morten Hee Andersen a hlavně Soren Malling jsou zde, dá se říci, pečení vaření. O to víc mě mrzí, že se do koprodukce nedostane Česká republika ani zmínkou. Je to smutné, že jsme sice naprosto bezkonkurenční dříči, ovšem stále jsme optikou zahraničí bráni jako levná manuální pracovní síla. Mám sto chutí za to dát hvězdu dolů, ale nedám. To pohlcení příběhem, s napětím očekávání co se bude dít dál, souznění ať již s jakoukoliv postavou, to a ještě další věci, které vnímá jen filmař - jestli to jako divák dostanu vše v balíčku zabalené sice zmrzlou, zakrvavenou, zablácenou mašlí, zaslouží si to plný počet.

Film má paradoxně (na dnešní fenomén) "jen" dvě hodiny stopáže, ovšem alespoň pro mě byl pocitově všemi těmi událostmi tak ke třem hodinám. Ale rozhodně to nemyslím ve smyslu, že jsem odpočítávala hodiny a nemohla se dočkat konce. Právě že naopak. Oceňuji kameru, malebné záběry, a hlavně intenzivní pocity u scén při absenci hudby. Hudba pouze doprovázela dynamické scény a u těch citlivých jsem akorát měla obavy, aby nebyl slyšet můj kručící hladový žaludek. Po celou dobu jsem seděla jak přikovaná, a jestli jsem ještě dalším smyslem měla kapacitu vnímat okolí, tak v sále to působilo stejně. Velká gratulace všem zúčastněným, kolegům, co se natáčení účastnili. Skvělá práce. Můžete být hrdí a spokojení. A teď pojďme tu naši zemičku posunout na honosné a důstojné (nejen) filmařské místo ať nepůsobíme jen jako "montovna".

 









Žádné komentáře:

Okomentovat