sobota 23. listopadu 2019

Festival Akcent: Moje Vize



MOJE VIZE

Divadlo Archa
23.11.2019
Festival Akcent

Festival Akcent se tentokrát při dvou reprízách představení Moje Vize skupiny Spielraum Kollektiv zaměřil na menší diváky. Představení je celých 80 minut velmi interaktivní. Děti jsou centrem dění, jsou postaveny před různé otázky a úkoly ústřední moderátorské dvojice. Hlavním motivem pořadu jsou celosvětové zprávy, tvorba zpráv, konkrétně na modelu TV MojeVize, jejímiž redaktory se momentem odstrojení v šatně stávají všichni diváci. Děti mají možnost nahlédnout do zákulisí medializovaných zpráv, zamýšlí se nad tvorbou, zprávami, důsledky, příčinami, jejich pravostí a dokonce tvoří jejich obsah a rozhodují o výsledku takovéhoto jednoho televizního vysílání. Představení je dynamické, v případě, že se děti stydí, moderátoři se snaží pohotově jemně popostrčit, naznačit, napovědět, i za pomocí rodičů, kteří se zapojí až  v poslední řadě (alespoň tedy při představení, kterého jsem byla aktivně účastna), aby nebrali dětem možnost zapojit se.

V tuto chvíli nutno zmínit a vyzdvihnout obtížný úkol všech aktérů skupiny Spielraum Kollektiv, jelikož práce s dětmi (a zvířaty) bývá nejnáročnější, a hlavně nevyzpytatelná. Zde více než kdy jindy platí pravidlo, že každé představení je opravdu odlišné a výsledky se mění podle seskupení diváků, čímž jsou herci celou dobu drženi v ostražitosti a napětí.

Už při přečtení anotace při vybírání představení, které bych ráda recenzovala, jsem si vzpomněla na úspěšné představení Nové TV Kočovného divadla AdHoc, které jsem měla tu možnost vidět v rámci POPADu v roce 2017 (více POPAD 2017 ). Toto divadelní představení je taktéž zaměřeno na média včetně zapojení vizuální techniky, konkrétně na české zprávy, a to velmi satirickým pohledem, jen není zcela pro děti.

Právě proto je koncept představení Moje vize velmi edukativní a inspirativní při otevírání očí (nejen) dětem v tom, jak fungují média, jak se orientovat ve světě plném převážně negativních zpráv, ale také jak důležité je ověřování zpráv, či výběr zdrojů, kterým důvěřujeme. V současné době si při rychlosti, kterou se zprávy šíří, více než kdy jindy musí člověk dát pozor na tzv. „fake news“, ale stejně tak důležité je používat selský rozum. Čím dříve člověk začne, tím lépe. Já už jen můžu doporučit, a hlavně jako bývalá pedagožka děkuji.

✫✫✫✫✫  z  ✫✫✫✫




Žádné komentáře:

Okomentovat