SAMETOVÁ SIMULACE
Divadlo Archa
26.11.2019
Festival Akcent
Divadlo Archa spolu s Činohrou
Národního divadla, VOSTO5 a 8lidí spojili své síly a k 30 výročí Sametové
revoluce společně připravili projekt, jež je rozdělen na tři části:
v FEDERÁL
-27. a 29.11.2019
-Nová budova Národního muzea
-Tvůrčí tým: 8lidí, Michal Cáb, Jan Tomšů
-aneb revoluce z pohledu poslance.
Tato část projektu vychází z dobových záznamů tehdejších jednání
Federálního shromáždění od událostí 17. listopadu 1989 až po volbu nového
prezidenta. Unikátním zážitkem bude, že formou divadelní, až na pomezí
performance, se diváci ocitnou spolu s herci, rozptýlenými mezi diváky, na
původním místě, kde se tato jednání opravdu udála.
v KABINET
-30.11. a 1.12.2019
- Nová scéna Národního divadla
-Tvůrčí tým: Jiří Havelka (režie), Marta Ljubková, Petr Prokop
(dramaturgie), Martin Černý (scéna), Andrea Králová (kostýmy)
- aneb buďte součástí jednání
Václava Havla s tehdejší garniturou. Vladimír Hanzel poskytl přepis
nahrávek jednání, které daly základ scénickému čtení s inscenačními rysy.
Diváci se tak mohou přemístit do období od 26.11. – 9.12.1989, a být tak za
pomoci „časového telemostu“ přítomni jednání mezi tehdejšími představiteli
komunistické moci a Občanským fórem.
Celý projekt však odstartovala
část, jež je také součástí Akcent Festivalu:
v TRIBUNA
-26. a 27.11.2019
-divadlo Archa
-Tvůrčí tým: Ondřej Cihlář, Martin Tvrdý, Jan Brejcha, Mikoláš Zika,
Martin Bražina
Po dvě odpoledne se divadlo Archa
stává dějištěm letenských demonstrací roku 1989, jak si je starší generace
pamatuje. Náladu zintenzivní fakt, že projekce začíná zvukovým 7miminutovým záznamem,
přičemž diváci jsou ve tmě, poté se přesouvají k instalaci, na kterou se
promítá záznam vybraných částí projevů a z reproduktorů sálá síla soudržnosti
davu čítajícího první den 800 000 a druhý den 500 000 lidí. Máme
možnost srovnání díky právě proběhlým oslavám k 30. Výročí Sametové
revoluce, v jejíž předvečer jsme se my, český národ, opět byli nuceni
zmobilizovat a opět se sešel na Letenské pláni dav. Nejvíce mi projel srdcem
elektrický výboj, kromě Otčenáše a Motlitby pro Martu, také při jednom
řečníkovi, jež v roce 1989 na tribuně sliboval, že už se nikdy nestane,
aby byl český národ takto rozdělen…. Bylo vidět, že pamětníkům se vrací pocity
z roku 1989 a v úctě sledují projekci, mladší ročníky jsou přirozeně
a dětinsky nadšeni z instalace, až jsem měla strach, jestli jejich hrací
zápal instalaci neponičí. Tvůrci vyzývají diváky, že mohou projít dovnitř do
instalace. Tím dostává divák pocit, že je „v davu“. Já až v průběhu projekce
zjistila, že za instalací je ještě prostor, kam se většina ztratila a záběry
sledovala na historickém televizoru v prostoru evokujícím pocit obývacího
pokoje. Po skončení projekce se diváci přesouvají do foyer, kde se můžou zúčastnit
workshopu a dílničky.
Je důležité a hořkosladce hezké
si historii takto připomínat. A podle toho, jak sugestivně působí první část
projektu, TRIBUNA, vřele doporučuji zbylé dvě divadelní performance, protože to
bude nezapomenutelný a neopakovatelný zážitek a mě mrzí, že mi to pracovní
vytížení nedovolí, nehledě na to, že jsou divadelní představení vyprodána.
✫✫✫✫✫ z ✫✫✫✫✫
Žádné komentáře:
Okomentovat